Pyssla mera! Rotating Header Image

Svar på kommentarer

Det dök upp några kommentarer på förgående inlägg som jag tycker förtjänar svar.

Maria:
Jag antar att du älskar montessori?
Där alla får utvecklas i sin egen takt får blomstsra i det man är bra på:-D.
Där pedagoger och föräldrar samarbetar kring barnet och barnen får lära sig medkänsla och omtanke<3

 

Ärligt talat så har jag inte läst in mig på de olika pedagogikerna. Eftersom allt ändå ska passa ihop med vår skolplan så tappar man mycket av det som jag är ute efter. Men som du beskriver det så låter det bra i teorin.

Ulrika:
Vad är det andra länder inte förstår sim Sverige förstår undrar jag? Att inte tillåta hemindervisning där föräldrarna agerar lärare är ju för att skydda barn ifrån att få undermålig undervisning. Bara för att en förälder anser sig kapabel till att undervisa så betyder inte det att så är fallet.
Föräldrar som anser sig veta mer är utbildade lärare vette sjutton om de har gått i skolan själva. Jag tycker att det är tecken på skrämmande okunskap att säga att det är var och ens egna ansvar – ett barn kan inte ta ansvar själv och vet inte skillnaden på skolutbildning och annan “utbildning”. Det är vi som föräldrar som måste ta det ansvaret.

Att endast låta barn göra det som är bra på och det dom känner för att göra – vad hände med lite utmaning? Ett barn som aldrig utmanas (och nu menar jag ju inga extrema övningar) blir understimulerat och rädd för att lära sig nya saker som vuxen. Det kan vara ett barn som är en hejare på höjdhopp men som aldrig får reda på det för att ingen puschar på lite. Det kanske visar sig att det är det roligaste han/hon nånsin har provat på! Men just i stunden som frågan ställdes om barnet ville prova så vågade eller ville det inte.
Synd att missa saker. Både utvecklande, intressanta och roliga saker!

Din punkt 3 om vad du anser är viktigt att lära sig, grundläggande matematik. Det har aldrig slagit dig att matematiska problem och övningar hjälper hjärnan att utvecklas? Det handlar inte enbart om att lära sig “onödiga” formler utan det handlar om bl a logiskt tänkande och att utveckla hjärnan.

Vi har uppenbarligen olika syn på vad både barn och vuxna är kapabla till, bara de får möjligheten att tänka själva. Det uppmuntras ju inte, att tänka själv,ifrågasätta och ta ansvar, så därför ser vårt samhälle ut som det gör idag.
Det finns många människor i vårt samhälle som kan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper, det är inte bara förbehållet utbildade lärare. Eftersom jag inte tror på den traditionella “skolutbildningen” (och ja, jag har gått 9 år i grundskola, 3 år i gymnasiet, 1 år utomlands och har otaliga poäng på högskola/universitet) eftersom den inte ger något. Man gör en massa saker för att någon säger att man måste. Varför måste man? Vem har satt normen att det är så här man ska lära sig saker? Arvet efter Alva Myrdal har jag fått höra och tycker att det är obehagligt att vi bygger vår skola på idéer som dök upp i början på 1900-talet.

Jag undrar också varför ska man tvinga barn? Om ett barn nu inte vill hoppa höjdhopp just idag, varför ska jag tvinga ungen över den där pinnen? Hur kommer det sig att vi inte kan lita på att ett barn talar om vad det vill och att vi inte kan respektera det. Var har vi fått tanken ifrån att vi vuxna vet bättre än barnet som bestämt vägrar att hoppa höjdhopp. Var finns respekten för individen som står framför dig? Det som är en utmaning för dig, kan barnet ge blanka sjutton i.

Självklart ska man ge barnet möjlighet att hoppa höjdhopp, berätta hur det går till och kanske visa. Om barnet säger nej att det inte vill så kan du vara trygg i tanken att barnet har fått se hur man gör, vet att möjligheten finns att hoppa höjdhopp och sedan överraska dig med att komma en annan dag och berätta att det vill prova att hoppa nu.

Jodå, jag vet att matematik mycket väl kan utveckla hjärnan. Men det finns annat som också kan bidra med den utvecklingen.

För den som är duktig på att klättra i träd (se bild i förgående inlägg) så känns det säkert hotfullt att man pratar om att ta bort trädet. Passar man inte in i det traditionella så måste det finnas ett alternativ till att lära sig saker. För att människor ska få möjlighet att nå sin fulla potential.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One Comment

  1. Jen says:

    Jag håller med dig delvis. Men jag tycker att det är viktigt att barn som växer upp får en bred grund att stå på, för det ökar också förståelsen för världen och människorna runt omkring. Många av de som hemskolas i USA får till exempel bara lära sig att se världen ur sina egna och föräldrarnas perpektiv, och detta är samma personer som sedan ofta växer upp och motsätter sig abort och homosexuellas rättigheter etc. I Sverige är majoriteten av SD:s väljare lågutbildade. Det finns en trend som visar på att bredare kunskap leder till större acceptans, helt enkelt.

    Däremot håller jag med om att skolan borde göra mer för att skapa individer än vad de gör i nuläget. Jag har tillexempel alltid varit väldigt blyg, och istället för att fokusera på det jag kan och varit bra på (stor kreativ och konstnärlig förmåga bland annat) så fick jag istället höra gång på gång att jag inte dög för att jag var för tyst. Det skapade ett enormt dåligt självförtroende hos mig som jag fortfarande bär med mig.

    Ett annat exempel är att jag blev lurad in på Naturvetenskapsprogrammet, för alla lärare pratade om vilken bred och bra utbildning det var, och fick det låta som att det var det enda rätta valet. Väl där räckte inte mina matematikkunskaper till, jag kämpade mig fram med G i de flesta ämnena, vilket gjorde att totalsumman av mina betyg blev väldigt låg och jag är okvalificerad att komma in på de flesta utbildningar i landet. Sedan dess har jag läst media på högskola, men mitt självförtroende över min blyghet är så lågt att jag inte vågar söka ett endaste jobb. Inte ens på McDonald’s.

    Genom hela min skolgång har jag fått lära mig att det är fult att vara blyg och att det är något att skämmas över och något man måste komma över. Hur tänker folk när de ber en att komma över sin personlighet? Ska man också be Lisa som älskar djur att bli slaktare? Ska man be Kalle som är proffsboxare att börja virka koftor istället? “Kom över det” säger folk “det är väl bara att skärpa sig?” Det är ju uppenbart att de som säger dessa saker inte har den blekaste aning om vad de pratar om. Skolan borde fokusera mer på att lära oss hantera olika typer av människor, istället för att döma ut och säga “såhär får du inte vara”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>